اخبار

دکتر ایوب فرجی رئیس شبکه بهداشت ودرمان شهرستان هرسین در گفتگو با دیوانگاه

دکتر ایوب فرجی رئیس شبکه بهداشت ودرمان شهرستان هرسین در گفتگو با دیوانگاه
دکتر ایوب فرجی در مصاحبه تفصیلی با دیوانگاه:
میزان موفقیت یا عدم موفقیت شبکه بهداشت را به کارشناسان اهل فن واگذار می کنیم/ از سال 84تا کنون هیچگونه استخدامی نداشته ایم /بیمارستان مشکلات ذاتی دارد که حل آن نیاز به پیگیری از دانشگاه تا سطح وزارت دارد

 

دکتر ایوب فرجی رئیس شبکه بهداشت ودرمان شهرستان هرسین در گفتگو با دیوانگاه اظهار داشت شبکه بهداشت ودرمان هرسین متشکل از دو حوزه بهداشت و حوزه درمان می باشد که در آینده در نظر داریم حوزه غذا و دارو را به آن اضافه کنیم

وی افزود از ابتدای ورود به حوزه بهداشت و درمان شهرستان محور فعالیت ها را بر سه اصل عدالت محوری، قانون گرایی و شفاف سازی قرار دادیم که البته دو مورد عدالت محوری و شفاف سازی از دیگر موارد برجسته تر بوده است و تا حدودی سعی بر این بوده که در این راستا حرکت کنیم و اینکه چه میزان در این راه موفق بوده ایم قضاوت با کارشناسان و اهل فن می باشد.

مسئول شبکه بهداشت ودرمان شهرستان خاطرنشان کرد در بدو مسئولیت محدودیت هایی در خصوص ابزار و منابع مالی و منابع انسانی وجود داشت که این خود پیشبرد کارها را مشکل می کرد چرا که از سال 84تا کنون هیچگونه استخدامی نداشته ایم و حتی در برخی موارد به خاطر مسائلی همچون فوت و بازنشستگی با کاهش نیرو مواجه بوده ایم.

فرجی در خصوص مشکلات بیمارستان شهدای هرسین اظهار داشت این بیمارستان دارای محدودیت های ذاتی است به این معنی که خود بیمارستان و مجموعه شبکه بهداشت و درمان شهرستان نمی توانند این مشکلات را برطرف کند و برخی اوقات تا سطح همکاری با دانشگاه و وزارت هم نیاز دارد.

وی با اشاره به محدودیت ها و خدمات ارائه شده پزشکی اظهار داشت ما در خیلی از رشته ها مثل بیماریهای مغز و اعصاب و جراحی هایی در این زمینه، جراحی های چشم و گوش و حلق و بینی مشکل داریم که این موضوع برای مردم هزینه بر است.

 مسئول شبکه بهداشت ودرمان شهرستان تصریح کرد مردم این محدودیت ها را لمس می کنند و رفع این مشکلات هم نیاز به تأمین نیرو و راه اندازی بخش مورد نظر و در نهایت تأمین بودجه دارد که این هم نیاز به هماهنگی هایی از دانشگاه تا وزارت دارد و متأسفانه ما برنامه لازم را برای ارتقاء داریم اما منابع آن را اعم از مالی و انسانی نداریم.

فرجی در بحث رسیدگی به سوختگی ها اظهار داشت یکی از موضوعاتی که همیشه وجود داشته بحث محدودیت هاست چرا که بخش سوختگی نیاز به یک قسمت استریل و متناسب با یک بیمار سوختگی دارد که این امکانات فقط در سطح استان آنهم در یک بیمارستان وجود دارد.

وی افزود در خصوص بیمارانی که در این زمینه به بیمارستان انتقال داده می شود اقدامات اولیه صورت گرفته و برای معالجات بعدی به استان منتقل می شوند.

مسئول شبکه بهداشت ودرمان شهرستان در خصوص فوت یک بیمار به علت حساسیت دارویی ادامه داد:  ماجرا از این قرار است که همان روز یک نفر با درد در ناحیه شکم به بیمارستان مراجعه می کند و مورد مداوا قرار می گیرد و در نهایت با رضایت خود بیمار مرخص می شود ولی بعد از مدتی غروب همان روز دوباره مراجعه می کند و عنوان می کند که دردش شدیدتر شده و پرونده برای بیمار تشکیل می شود و در پی معالجات دارویی برای این بیمار تزریق می شود که به حساسیت و در نهایت با وجود اینکه حدود 45دقیقه کار احیاء روی بیمار صورت گرفت به فوت بیمار منجر می شود.

فرجی اظهار داشت چند مسئله در این رابطه مطرح است اول اینکه این داروی تجویز شده یک داروی مجاز و بیمارستانی است به این معنی که اگر مطبی و یا بیمارستانی امکانات احیاء را داشته باشد و مریض دچار حساسیت شود و منجر به فوت شود آنمرکز مقصر شناخته نمی شود و دوم اینکه بحث تست در علم امروز زیاد قابل استناد نیست چراکه  بعضأ مشاهده شده بیمار با وجود انجام شدن تست واکنش حساسیتی داشته است.

وی در خصوص واریز مبالغی به حساب کارکنان بیمارستان و شبکه افزود این مبلغ مربوط به کارانه بوده و پرداخت آن بر مبنای عملکرد پرسنل شبکه بهداشت بوده به این تفاوت که قبلأ چنین چیزی مطرح نبوده است و در حال حاضر بر اساس عملکرد ها می باشد و بعد از تأیید چند کانال نظارتی عملکردها به سامانه دولت وارد می شود.

این مسئول خاطرنشان کرد البته این روش نسبت به روش قبلی هر چند کاملتر است ولی انتقاداتی هم بر این روش وارد است که از آن جمله می توان به عدم اختصاص کارانه به رئیس شبکه و مدیر بیمارستان و همچنین واحد هایی همچون امور حقوقی اشاره کرد و این در حالی است که دو سوم فعالیت مدیریت مربوط به امور درمانی است که این موضوع به دلیل حساسیت و نیازی است که در این قسمت دیده می شود.

فرجی گفت: در موضوع تحول نظام سلامت و توجه به آن به بخش بهداشت کمتر پرداخته شده که این موضوع اگر به صورت منطقی نباشد در نهایت منجر به یک نوع ذهنیت تبعیض در بین نیروها می شود.

وی در خصوص مشکلات به وجود آمده برای یکی از آزمایشگاه های خصوصی شهرستان افزود در سطح شهرستان علاوه بر وجود آزمایشگاه های دولتی دو آزمایشگاه خصوصی وجود دارد که به مردم خدمات ارائه می کنند که در ابتدا یک مورد بود ولی به دلیل ایجاد فضای رقابتی و ارائه خدمات بهتر به دو آزمایشگاه ارتقاء پیدا کرد.

مسئول شبکه بهداشت و درمان شهرستان خاطرنشان کرد یکی از این آزمایشگاه ها به دلیل وجود نداشتن مسئوال فنی در محل کار و همچنین نیاز به جایگزینی برخی تجهیزات تاریخ گذشته در نهایت با نظارت معاونت درمان استان و همچنین همکاری مقامات قضایی و چون در این موضوع مدعی العموم یک طرف ماجرا بود این مکان تا اطلاع ثانوی پلمپ شد.

فرجی در پایان در خصوص برنامه های انجام شده و در دست انجام این مدیریت اظهار داشت فعالتر کردن کلینیک متخصصین بیمارستان، راه اندازی دستگاه رادیولوژی دیجیتال، تجهیز آزمایشگاه بیمارستان، ارتقاء امنیت بیمارستان و مجهز کردن آن ب دوربین مدار بسته، راه اندازی دستگاه زباله سوز ، ارتقاء هتلینگ بیمارستان، تجهیز وراه اندازی چندین خانه بهداشت روستایی، و ... تنها بخشی از خدمات انجام گرقته توسط شبکه بهداشت شهرستان می باشد.

۴ شهریور ۱۳۹۴ ۱۰:۵۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید